Chiva

vrijdag 16 januari 2015

Dag 8: Tierradentro - > Neiva

Tierradentro
Het is onze 2de week die we ingaan. Het weder is nog altijd schitterend, tussen de 25 en 30° in de ochtend. Het landschap en de omgeving nog altijd adembenemend mooi. We zijn gisterenavond om 20.00 uur aangekomen in de duisternis. Vandaag realiseren we ons de grootsheid van de omgeving en de rust die er uitgaat.
Albergue El Refugio van Tierradentro
Het is een gebied dat nog totaal niet gekend is door het massa toerisme. Op uitzondering van 2 verdwaalde Colombianen zijn wij de enige bezoekers die hier terecht zijn gekomen. Men kan zeker stellen dat we een exclusiviteit meemaken om deze site te bezoeken. Een reden is zeker de moeilijke en lastige route erheen. In 1995 werd de baan door een aardbeving vernield. Men is nu bezig aan het herstellen van deze baan. De laatste 20 km is een avontuur op zichzelf.
Onze autobus op de gravelroute.
Programma
We startten de dag zoals de dagen ervoor. Ontbijt om 07.00 uur. Aanvang van de te bezoeken sites om 08.00 uur. Een enkeling, AnneMarie, heeft van het zwembad genoten. Om 6.30 uur was zij reeds het zwembad ingedoken. Tierradentro kan vertaald worden als land onder de grond.

Tierradentro Site.
Dit is de tweede belangrijkste archeologische site in Colombia na San Agustin. In het zuidwesten van Colombia liggen 162 tombes uit de zesde tot tiende eeuw, uitgehakt door een pre-Colombiaans volk.

Graven in het archeologisch park.
Tierradentro is beroemd om zijn prachtig bewerkte ondergrondse graven.
We wandelen naar Loma de Segova.
Op weg naar de graftombes van Segovia - Tierradentra.
De toegang tot deze graven was een wandeling over een lastig parcours. Gelukkig vertrokken om 08.00 uur, zodanig dat het nog niet te warm was. Overleden personen werden in 2 keer begraven. Nadat men na een eerste begrafenis ontdaan was van het vlees, kreeg men een tweede begrafenis. De resten, de beenderen dus, werden verzameld in kruiken, en een tweede keer begraven in onderaardse graven. Momenteel zijn er een 162 tal van deze graven gevonden. We hebben er een 10-tal van bezocht.
Smalle afdaling in de graftombes.
Het was een zeer merkwaardige constructie. Tot 7 meter diep, een smalle uitgehouwen holte, van 2 tot 7 meter breed, steile treden, met beneden een kunstzinnig versierde ruimte. Na een 2tal uurtjes was dit merkwaardig verschijnsel bekeken.
Met Paul afdalen in de tombe.
Etnografisch museum.
Aansluitend aan het park bevindt zich het etnografisch museum met een tentoonstelling van de dagdagelijkse voorwerpen uit de Andes. Duur: 30 min.
De 5 die deel uitmaken van de minderheid (plus gids Armando)
De vrouwen zijn in de meerderheid.
Archeologisch museum.
Hier worden de kleinere voorwerpen getoond. Duur 30 min.

Koffie wordt op natuurlijke wijze, met zonlicht, gedroogd op de straat.
Van Tierrandentro naar La Plata.
Wegens de overal aanwezige wegeniswerken is de route slechts 1 uur open voor het verkeer. We vertrokken dan rond 11.15 uur voor de fantastische weg terug naar La Plata. Dit traject in daglicht geeft een totaal andere belevenis dan bij nacht. De afstand van 41 km nam 1,5 uur in beslag. Schitterende route die bij daglicht een unieke indruk nalaat. Binnen enkele jaren moet dit een topper worden.
Schitterend decor.
La Plata.
We zijn zonder oponthoud aangekomen rond 12.45. In het restaurant krijgen we als aperitief een typisch drankje vergezeld door een typische tropische vrucht, een madroño. Lekker, zoet, maar binnenin een grote noot.
Madroño vrucht.
La Plata -> Nieva
We vertrekken rond 14.00 uur voor de verplaatsing naar ons volgende verblijfplaats te Nieva.

HOBO raadsel opgelost.
Na 70 km ontdekken we waar de naam HOBO vandaan komt. Het is een dorpje dat we op onze route doorkruisen. Zou dit de verklaring zijn?

Het dorpje met onze groepsnaam.
Nieva.
We logeren in het hotel Hotel GHL Style. Nieuw zakelijk hotel met alle modern comfort. Ruime kamer, reuze flat TV, moderne badkamer en wifi.
Aangekomen om 17.00 uur na een rit van 165 km.