Chiva

vrijdag 9 januari 2015

Dag 1 – Schoten -> Colombia, Armenia

Programma van de heenreis is als volgt:
  • Schoten - Zaventem           Taxi: 07.45 - 08.30
  • Brussel - Madrid                  Vlucht met Iberia 12.00 - 14.30  Airbus A321
  • Madrid Transfer T4 - T4S   Transfer per trein tussen T4 en de satelliet T4S: 14.30  15.00
  • Madrid - Bogota                  Vlucht met Avianca 16.20 - 21.00  Airbus A330
  • Bogota - Armenia                Vlucht met Avianca 22.10 - 23.15  (06.15 Europese tijd)  Airbus 320
  • Armenia -> Hotel                 24.00 - 00.45   Colombia tijd
Schoten – Zaventem.
DE dag van vertrek is eindelijk aangebroken. Het is in Schoten nog echt stormweder, t.t.z, stormwind, maar de zware regen van gisteren donderdag, is eindelijk gestopt. Onze bestelde taxi komt op de seconde juist ons ophalen. Om 07.45 hr. kunnen we met onze 2 valiesjes, totaal 23 kg, vertrekken naar de luchthaven. Omdat het vrijdag is, herfstweder, de ring van Antwerpen, de ring van Brussel op ons traject hebben, is er een ruime marge ingerekend. Te ruim, maar beter te ruim dan te weinig. In 45 minuten naar de luchthaven en daar aangekomen om 08.30 uur. De afspraak is om 09.30 aan de coffeeshop Délifrance in de luchthaven te Zaventem met de medereizigers en de reisleidster. We waren niet de eersten, Michou de reisbegeleidster was er al.

Brussel – Madrid.
Exact op tijd, om 12.00 uur de eerste vlucht naar Madrid. Met een Airbus A319, een kleine 2 uurtjes naar Madrid. Het weder: in België, dikke wolken, maar eens voorbij Parijs, een wolkeloze lucht. De Pyreneeën lagen met hun witte sneeuwtoppen te schitteren in een wolkeloze lucht. We vliegen met een Airbus A319, zetels 3 aan 3. De vlucht is ongeveer voor 3/4 gevuld en we hebben plaats genoeg om onze partners te zoeken en er ons naast te zetten. Na iets minder dan 2 uur geland in Madrid op de Adolfo Suarez Madrid Baranja Airport.
Route: Brussel - Madrid.
Madrid Transfer Terminal T4 - T4S
De transfer tussen de terminal T4 en T4S in Madrid duurt toch een half uurtje. De luchthaven van Madrid is vele malen groten dan Brussel, Na door vele liften en gangen en een trein komen we in T4S waar de vlucht naar Bogota zal vertrekken.

Madrid – Bogota.
De vluchten tussen Europa en Colombia worden uitgevoerd met lijnvluchten door Avianca.
Volgens schema, kunnen we om 15.30 hr. onze plaatsen in het vliegtuig naar Bogota opzoeken. We vliegen met een Airbus A330 waar geen enkele plaats vrij was. Zetelverdeling: 2-4-2. We zitten aan het raam met ons 2, en een gang ernaast. Dus alles tamelijk ok, in zover een vliegtuig reis ok kan genoemd worden in economy. We starten, take-off in het jargon, volgens schema: 16.20 uur.
De vlucht van Madrid naar Bogota over de Atlantische oceaan is 8.500 km en duurt een kleine 11 uur, (10h 31m officieel). Tel daarbij het uurverschil van 6 uur. Dat maakt dat we een dag van 30 uur hadden. Tijdens de vlucht, krijgen we eten! Eten in een vliegtuig met een klaptafeltje is geen pretje. Maar niet geklaagd: whisky, wijn, water naar believen, geen probleem.
A330 - Avianca
Na een vlucht van 9 uur 45 min. geland in Bogota, op het El Dorada Airport om 20.10 lokale tijd (10 na 2 uur in de nacht volgens de Belgische tijd).

Bogota - Armenia.
Onze 3de vlucht van deze eerste dag. Nog een transfer in Bogota naar Terminal 2.  Het is evenwel een korte binnenlandse vlucht. Armenia - Bogata is 160 km. We hebben een korte vlucht van een goede 20 minuten. Vertrek om 22.30 uur met een A320.
Vlucht Bogota - Armenia.
Airport Armenia - Hotel
Het is nog een 17 km en 22 minuten, in een spiksplinternieuwe comfortabele autobus tot aan ons eerste hotel. Uiteindelijk om 24.00 op de kamer, t.t.z. om 06.00 Belgische tijd. We logeren op 45 min. en 15 km afstand van het vliegveld in het Hacienda Combia te Calarca nabij Armenia.
Hacienda Combia, onze eerste logeerplaats voor 3 nachten.
Een eerste aanpassing is de temperatuur: deze is inmiddels rond de 25°. De volgende aanpassing is het uurverschil. We zijn 6 uur vroeger. Het is dus een dag van 30 uren.
Route Airport El Edén Armenia -> Hacienda Combia.